Tuesday, January 31, 2006

'Uitglijden'


Harar blues
Originally uploaded by CharlesFred.

Wat gaat het toch allemaal snel… De afgelopen week weer naar school geweest en het gevoel van het reizen is al aardig aan het verdwijnen. Maar misschien ligt dat aan mijzelf.
Op school waren een aantal veranderingen doorgevoerd die even slikken waren. Om opeens leerlingen 75 minuten in plaats van 50 minuten bezig te moeten houden, dat viel even niet mee. Maar het prettige is dat we nieuwe lokalen hebben en niet meer in van die containers zitten. In de rookvrije docentenkamer staat een nieuw koffieapparaat die de koffiebonen ter plekke voor je maalt… het lijkt wel een Ethiopische koffieceremonie. Buiten op de patio staan af en toe een paar diehards te roken. De ‘we lossen het samen wel op -cultuur’ is kennelijk toch omgeslagen. Leerlingen staan nu te roken op de openbare weg omdat ook het schoolplein rookvrij is… docenten houden de wacht!
Het lesgeven was even weer wennen. Het grote geluk is dat ik veel paralel groepen heb en dat scheelt weer voorbereidingstijd. Maar tijdens de pauze, op weg naar de docentenkamer gebeurde er iets waar ik nog steeds aan moet denken. Al lopende gleed ik uit over een boterham met vleeswaren… en ik dacht meteen ‘dat probleem hebben we in Afrika niet’ Ik wil natuurlijk niet de moraalridder uit gaan hangen maar toch... Toen ik het later aan een klas vertelde keken ze me wat meewarig aan. Gelukkig zeiden ze nog niet ‘misschien moet U die boterham opsturen’.
’s Avonds merkte ik hoe zwaar het was geweest om aan vier groepen achter elkaar les te geven. Ben dan ook bijna direct na het eten naar bed gegaan.
Dinsdagavond met de geschiedenissectie uit eten geweest nadat we eerst gezellig wat oude boeken hadden opgeruimd. Ik ben altijd weer trots om te mogen werken met zulke geweldige mensen.
De rest van de week verliep ook prima. Vrijdagavond Baantjer gekeken en met de vriendenclub naar de ‘Groene Olifant’geweest voor onze traditionele clubavond. De bitterballen en de biertjes smaakten weer als vanouds. En niet eens gedacht: ‘goh Fred van dit geld had je ook een Afrikaans kind naar school kunnen laten gaan’
We hebben de sleur alweer snel te pakken… Maar hopelijk niet te snel.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Locations of visitors to this page