Thursday, September 01, 2005

Woestijnratjes of luxe poezen

Wadi Rum - Fred
Red sand dunes, Wadi Rum
Originally uploaded by CharlesFred.
Twee dagen in de woestijn! Dinsdagmorgen om 6 uur 's morgens Petra verlaten om met de bus naar Wadi Rum te reizen. Net voor de poort van het bezoekerscentrum stond onze gids Madallah met zijn open jeep/pickup reeds te wachten. Hij bracht ons eerst naar het dorp naar zijn huis om uit te leggen dat zijn broer ons zou gaan gidsen die dag (en de volgende).
Broer Atallah sprak redelijk engels maar had een oorontsteking en kon slecht horen: gillen anders kwam het niet over.
De woestijn is erg indrukwekkend. De rotsformaties zien er bizar maar grandioos uit. Water, wind en zand zorgen hiervoor. De meeste rotsen zijn van een roodachtige steensoort en laten dan ook grote heuvels verpulverd zand achter.
Daar Lawrence of Arabia in deze streken is geweest, zijn er tal van plekken die een link met hem hebben. Zo heet bijvoorbeeld een bron de 'Lawrence Spring' . De meeste bronnen waren klein omdat het meeste water 's winters valt.
We zaten in de open bak van de jeep op twee ijzeren bankjes. Zo'n jeep is niet erg bevordelijk voor je rug. Ik noemde het ding danook de nierenschudder. Onze gids liet ons tal van mooie en indrukwekkende plekken zien ( zie ook foto's van Charles op onze blogspot)
Na een aantal attracties hebben we bij een bedoeienen familie gegeten. Dat gaat heel grappig. Je brengt je eigen spullen mee: komkommers, tomaten etc en je krijgt een salade en thee terug. De oude vrouw zat in de 'woonkamer' terwijl de jongere vrouw in een apart deel van de tent zat. De oudere vrouw was al kletsend bezig met het spinnen van garen. Ze maakte zelf haar eigen tentdoeken van geitenhaar/wol. Afentoe rende ze de tent uit om de kameel van de buren van haar grond te verjagen. Hij at namelijk het voer van haar kameel op.
Na de lunch nog wat rondgereden en toen naar ons kamp. Vol verwachting klopte ons hart (en die van mij wel het hardst). Het geheel bestond uit een grote (bedoeienen)tent, een bijtent met matrassen en dekens, een keuken, een douche en een toilet. Helaas waren de keuken en het toilet ' no goe areas' i.v.m de stank en rotzooi ' n. De douche was droog... Dat was even balen. Maar goed het was maar voor maximaal twee nachten. En die nachten moesten het mooist zijn.
Broerlief verliet ons en werd tegen 6 uur afgelost door broer nummer drie. Helaas zijn we zijn naam even kwijt. Hij kwam met vrouw en kind. Terwijl wij naar de zonsondergang gingen kijken, gingen zij voor ons koken. Toen we terugkwamen stond de thee klaar (bedoeienen whiskey). En toen kwam de grote verrrassing. Het eten werd gekookt onder de grond!! In een soort van grote wasketel die ingegraven was (zo'n vat is ongeveer een meter groot). In die ketel was een soort van stellage met bovenop aardappels en uien en onderop kip. Op de deksel werd brandend hout gelegd en het geheel werd afgedekt met zand. Na zo'n anderhalf uur is alles lekker gaar. Echt een feestmaaltijd. Ondertussen was de keuken en het toilet opgeruimd en werd uitgelegd waar we water konden vinden voor een ' mandi' /douche.
Tijdens het eten in de tent, zat de vrouw apart met haar kind. Haar man zat voor haar als een soort van afscherming. Ze had haar hoefddoek/sluier afgedaan. En een hele mooie vrouw.
De positie van vrouwen in de bedoeienengemeenschap is erg ondergeschikt. De mannen en vrouwen leven erg gescheiden. De vrouwen zitten vaak in hun eigen deel van de tent, eten vaak apart en spreken niet met mannen. Foto's nemen van vrouwen is cultureel niet acceptabel. En domheid is een pre. De vrouwen zitten de hele dag bij de tent en hun werk is voornamelijk huishoudelijk en op de dieren en kinderen passen. Vele bedoeienenmannen hebben meerdere vrouwen.
Het viel ons danook een beetje tegen van broer drie dat hij zijn vrouw zo behandelde. We hebben leuk zitten praten over politiek en religie. Ze bleven die nacht slapen om over ons te waken. Met zijn drietjes in de laadbak van de jeep.
Wij sliepen in de grote tent maar eerst de sterrenhemel bewonderd. Nog nooit hebben we zoveel sterren gezien, zeker ook omdat er bijna geen licht is. Naast sterren ook vele vallende sterren (je blijft hier wensen doen) En je kunt Venus en Jupiter duidelijk zien. Je ligt zo een uur te staren naar deze pracht.
's Nachts was het erg fris en we hadden de dekens zeker nodig. Eerste uur was wat onwennig met alle nieuwe geluiden etc.. maar daarna won de vermoeidheid het van de angst.
De volgende dag weer vroeg op. Ontbeten en naar broer twee (Atallah) gereden. Hij was ook die dag weer onze gids. Een aantal rotsformaties die door de erosie in een soort van prehistorische brug waren veranderd bekeken en beklommen . Daarna een lange wandeling door een kloof gemaakt. Alleen maar zand en rotsen. Afentoe een struikje. En een plant met een soort van pompoenachtige vrucht.
Na een lange tocht weer bij een bedoeienen familie geluncht en later weer terug naar ons kamp. Even lekker de ' mandi' geprobeerd en wat gelezen tot aan het eten. Dit keer rijst met kip.
's Avonds laat kwam Madallah om te blijven slapen.
Een onvergetelijke ervaring.
We hebben nog een tijd liggen staren naar onze sterrenhemel en zijn tevreden in slaap gevallen. Deze woestijtrip was een onvergetelijke ervaring.
Vanmorgn om 5.30 opgestaan om de bus naar Aqaba te nemen. In bus bemerkten we dat we naar kameel of ezel roken. De lunchbezoeken met al die dieren om ons heen hadden duidelijk hun geur achtergelaten.
Vroeg in Aqaba waar het lekker warm is. Hotel gezocht: mooie kamer met douche, airco en koelkast. Daarna met een busje naar het strand gegaan om lekker de hele dag wat te zwemmen, te zonnen en te lezen. Niets geen bedoeienenlunch maar gewoon een cheeseburger met friet en cola. Ja de woestijnratjes hebben zich laten verjagen door de luxe poezen.

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lieverds,
Weer eens uitgebreid jullie verslagen gelezen. Nog lang niet bij! Want heerlijk om dit allemaal zo beeldend voorgeschoteld te krijgen. Op de foto's maar ook in jullie verhalen. Want jullie kunnen vertellen! En wat maken jullie veel mee. Geniet, geniet. Ik, saai werkpaard, geniet verschrikkelijk met jullie mee.
Veel liefs van Chanelli.

06 September, 2005 19:25
Anonymous Anonymous said...

nice trip to wadi rum,
more information and nice pictures to wadi rum