Wednesday, December 28, 2005

'Van Kaapse Kerst tot Zulu Nieuwjaar'

Op dit moment zijn we in Durban. Vorige week woensdag zijn we 's morgens vroeg uit Tsumeb, Namibie vertrokken om de Intercape bus naar Kaapstad te nemen. Tijdens deze gezellige reis kwamen we oude bekenden, Andy en Fiona, tegen. De reis verliep redelijk zonder problemen en midden in de nacht bereikten we de Zuid Afrikaanse grens. We waren niet de enige bus vol met toeristen maar helaas was de dame van de douana wel de enige achter de balie.. kortom het duurde even.
's Morgens reden we door het prachtige landschap met uitgestrekte wijngaarden en prachtige oude boerderijen. En 's middags waren we eindelijk in Kaapstad.
Kaapstad is een prachtige stad met talrijke historische gebouwen. Bijzonder mooi is het gebied rondom de 'compagnie-tuin'. Dit was het bestuurlijk gebied van eerst de Hollanders en later van de Britten. Naast de prachtige gebouwen is natuurlijk de Tafelberg een bezoekje waard. Maar helaas is het daar niet van gekomen om dat die dag het gebied afgesloten was i.vm. een enorme brand.
Ons hotel was de Big Blue en werd voornamelijk door de geweldige Chantal en Nickey gerund. Helaas was het vol en we haddden nog de mazzel dat we een kamer konden krigen maar we moesten we elke dag verhuizen... en met Kerst sliepen we in de dorm oftewel de slaapzaal.
Kerst gevierd met een club mensen voornamelijk uit Nederland en Engeland. De eigenaar en zijn vrouw hadden een perfecte lunch gemaakt. Iedereen zat gezellig te eten rondom de bar of het zwembadje. 's Avonds uitgeweest met als gevolg dat Tweede Kerstdag niet bestond... sorry Nelson ik ga volgende keer wel.
's Avonds weer op weg en dit keer naar Durban. De 'Indiase' havenstad. De reis duurde veel langer en we zaten zo'n 24 uur in een warme bus met om ons heen boerende Boeren. Ik moet misschien toch maar een liefdadigheidsorganisatie omtrent tafelmanieren opzetten. 'The H. Buckett Tablemanners Foundation' lijkt me wel wat.
Toch was de reis wederom prachtig en vanuit de bus zagen we tal van mooie landschappen aan ons voorbij trekken.
Durban is anders dan Kaapstad. Vele gebouwen zijn door de Britten en door de Indiers gebouwd. De meeste gebouwen zijn uit de jaren dertig en je hebt hier prachtige voorbeelden van o.a. 'art deco' . De stad is gevaarlijker. Veelal zijn de winkels voorzien van prikkeldraad en veiligheidsfunctionarissen. Ook in ons hotel hangt een waarschuwing omtrent welke gebieden we niet moeten komen na zonsondergang.
Ons backpackershotel, The Hippo Hide' ligt ver buiten het centrum en is een oase van rust. Eigenlijk ligt het in een buitenwijk van Durban met weinig tot geen problemen. We slapen in een soort van hutje/schuurtje. Het hotel heeft een zwembadje waar wij als echte hippos' even kunnen afkoelen.
Gisteravond uit eten geweest met John en Harriet in een trendy en zeer populaire Italiaan.
Vandaag voornamelijk de stad bekeken en wat in het havengebied rond gelopen. Daarnaast onze vlucht geregeld. We vliegen nu definitief op de 15e januari en dus niet op de twaalfde.
Vanaf morgen hebben we een auto en gaan dan lekker de laatste twee weken rond Zuid Afrika rijden en hopen ergen in het Zulugebied Oud en Nieuw te vieren. Daarna, rondom de 11e weer terug naar onze geleifde Kaapstad.