Monday, August 15, 2005

Rijlessen in Beiroet.

happy family on scooter

Zaterdag waren we in Baalbek. Zoals we al beschreven een stad met veel geschiedenis. 's Avonds konden wij vanaf ons balkon genieten van het concert van de lokale Shirley Bassey. Helaas weten we de naam van deze diva niet. Maar toen we in bed lagen met de balkondeuren open omringt door zwoele Arbische klanken, toen voelde wij ons de koning te rijk. We vergaten even de portretten van de martelaren en ik waande me in een van de sprookjes van 1000 en een nacht. Of was het was het toch de bijwerking van onze anti malariapil (Lariam).

Vandaag was het maandag -wasdag. Dat klinkt wat flauw maar wij als ' echte' backpackers hebben ook weleens behoefte aan schone kleren. Ik merk dat ik sommige dingen niet eens meer erg vind (ongestreken overhemden en broeken!!) zolang ze maar schoon zijn. Dagelijks en vooral vandaag wordt er driftig gespoeld en gewassen. We merken nu dat we veel te veel kleren bij ons hebben. Maar ja we moeten nog verder en in Afrika hebben we nu eenmal andere kleren nodig (trui bijvoorbeeld en meer lange mouwen ivm malariamuggen etc).
Charles was verbaasd dat ik zonder te mekkeren het hotel in Baalbek accepteerde. Hij dacht hier wil Fred nooit van zijn leven in. Maar men ziet... dingen veranderen snel. Krijg ik nu binnenkort mijn ' backpackers' diploma??
Ondertussen heb ik mij vanavond onder het genot van een biertje en een broodje kip shoarma zitten af te vragen of men hier eigenlijk geen rijlessen moet nemen. Waarom? Nou het klinkt wat vreemd maar volgens mij zijn er geen verkeersregels (makkelijk om je theorie te halen, niet waar). In de regel is het zo:' wie het eerst komt, wie het eerst maalt' ; zo lijkt het tenminste. Men komt luid toeterend aangereden en zorgt er voor dat iedereen dat hoort en bang aan de kant gaat. Hoe groter de auto, hoe meer kans op succes bij stoplichten en kruizingen. Het was mij al opgevallen dat als je in een taxi zit, rode stoplichten niet tellen. Ach en dat je door rood rijdt en je motor midden op het kruispunt afslaat... maashallah.
APK-keuringen zijn hier ook overbodige luxe. De meerderheid van de auto's buiten Beiroet en de meeste taxi's in Beiroet (oude mercedessen) vallen bij het woord APK al spontaan in duigen. Verlichting is ook zoiets. Leuk voor Kerst maar 's avonds op straat ... pure weelde.
Dus wie weet is er nog kans voor laatbloeiers zoals Annemiek van den Berg, Frits van Leeuwen en ondergetekende om de komende zomervakantie in Beiroet (of liever nog een provinciestad zoals Tripoli) rijlessen te nemen.

Labels: ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hallo boys, het blijft gezellig om jullie belevenissen te lezen.
Hebben ze daar geen wasserette op zoiets?
Liefs, Bram en Mar

16 August, 2005 19:59  

Post a Comment

<< Home

Locations of visitors to this page